Kategoria: Poradnik | Tempo: poradnik | Liczba graczy: poradnik | Przygotowanie: poradnik

 
Co to jest burza mózgów? Jak ją stosować? W jakich okolicznościach może się ona przydać. W tym artykule odpowiemy na wszystkie pytania i pokażemy jak skuteczną metodą twórczego rozwiązywania problemów jest ta prosta technika. Czytaj więcej, by przekonać się co to jest burza mózgów.

Burza mózgów definicja

Burza mózgów jest techniką poszukiwania rozwiązania konkretnego problemu. W kreatywnym procesie grupowym jej członkowie tworzą listę rozwiązań.

Technika ta została spopularyzowana przez Alexa Faickney’a Osborna w 1953 w jego książce „Applied Imagination

Sformułowanie to jest bardzo popularne i szeroko wykorzystywane w wielu dziedzinach naszego życia. W biznesie, nauce, a także w edukacji i wychowaniu. Metoda ta służy do tego, aby znaleźć skuteczne rozwiązanie w danej sytuacji. Niby tylko tyle, ale to naprawdę potężne narzędzie – jeśli wie się jak je stosować.

Burza mózgów etapy i przebieg

Cały proces znajdywania rozwiązania danego problemu podzielony jet na dwa etapy: samej burzy mózgów oraz opracowania wyników.

 

Etap pierwszy

Podstawową kwestią jest precyzyjne opracowanie pytania, na które odpowiedzi będziemy szukać. Im lepiej sformułujemy to zdanie, tym łatwiej i lepiej poradzą sobie uczestnicy zadania. Sformułowanie zadania „wymyślmy nowy rower” może nie znaleźć zbyt wielu odpowiedzi. Jeśli jednak przeformułujemy je np. na „z jakich elementów może składać się rower”, jesteśmy już bliżej. Być może formułując jeszcze nieco inaczej pytanie dotrzemy do sedna: „jakimi cechami powinien charakteryzować się idealny rower miejski”. Dobrym narzędziem do sprawdzenia czy dobrze sformułowaliśmy nasz problem może być SMART.

Z takim gotowym pytaniem ruszamy do boju. Przedstawiamy naszym uczestnikom zadanie jakie mają wykonać. Dobrze będzie jeśli sformułowane zdanie (czyli problem jaki chcemy rozwiązać) będzie ciągle dostępne i na widoku – napisane na dużej kartce czy tablicy. Zadaniem prowadzącego jest pilnowanie, by wciąż koncentrować się właśnie na tym pytaniu.

Uczestnicy mają za zadanie znaleźć jak najwięcej odpowiedzi. Bardzo ważne jest to, że na tym etapie liczy się ilość, nie jakość. Tak więc nie komentujemy żadnego pomysłu – nawet absurdalnego. Zachęcamy nawet do myślenia poza schematami – na tym nam przecież zależy.

W burzy mózgów często jest tak, że na samym początku idzie to powoli i pomysły są oczywiste i wszystkim znane. W pewnym momencie następuje blokada i po jej przełamaniu uczestnicy sypią nowymi pomysłami, nakręcając jeden drugiego. To właśnie na tym momencie nam najbardziej zależy. Proces można przyspieszyć proponując wcześniej rozgrzewkę dla umysłu. Można użyć do tego krótkiej gry. Tutaj znajdziesz pomysły na zabawę na koncentrację oraz kreatywność.

burza-mozgow

Warto w tej części postarać się o kogoś, kto będzie zapisywał wszystkie pomysły. Najlepiej również tak, by były one widoczne dla wszystkich. Posłuży to chociażby uniknięciu powtórzeń.

Sposób w jaki wypowiadają się uczestnicy jest dowolny. Można pozwolić swobodnie wypowiadać się każdemu kto będzie miał pomysł. Można również zrobić jedną czy dwie rundy po kolei, tak by każdy włączył się w proces tworzenia. Można zrobić również tak, że odzywa się jedynie osoba, która siedzi na wyznaczonym krześle.

Wszystko zależy od tego na czym nam najbardziej zależy i co chcemy osiągnąć.

Ten etap trwa od 10 do 20 minut.

Burza mózgów – przykłady i pytania pomocnicze

Jeżeli zdaży się, że cały proces utknął w martwym punkcie, skorzystaj z tych sprawdzonych i działających pytań, które pomagają zmienić perspektywę.

Żeby pokazać, w jaki sposób można łatwo wykorzystać te pytania, rozważmy je na przykładzie. Mówiliśmy wcześniej o rowerach miejskich. Zastanówmy się więc nad: Nowe życie dla rowerów miejskich – jak to zrobić?

 

1. Czy możesz to wykorzystać inaczej?

Czy może to służyć do czegoś innego? Może mieć inne zastosowanie?

Przykład: Rower jako transport publiczny, taksówka, kurier

2. Czy możesz to dopasować?

Może znajdziesz coś analogicznego, co działa podobnie? Czy możesz to dopasować do czegoś innego?

Przykład: Riksza

3. Czy możesz to zmienić?

Czy możesz zmienić znaczenie? Może kolor, wielkość lub inną cechę? Zamienić jedno  z drugim?

Przykład: Rower elektryczny lub na szynach

4. Czy możesz to powiększyć?

Możesz coś dodać? Wzmocnić? Wydłużyć? Zwiększyć częstotliwość?

Przykład: Rower z większą liczbą miejsc

5. Czy możesz to przestawić?

Możesz zmienić kolejność? Odwrócić działanie? Przestawić jego części?

Przykład: Taki, w którym pedałuje się rękoma

6. Czy możesz to zastąpić?

Możesz zamienić jeden element drugim? Zmienisz jedną cechę czymś zupełnie innym?

Przykład: Zrobić kierownicę taką jak w samochodach

7. Czy możesz to zmniejszyć?

Może da się coś odjąć od całości? Może być lżejszy, mniejszy, delikatniejszy? A może da się podzielić?

Przykład: Składany, tak żeby zajmował jak najmniej miejsca

8. Czy możesz to odwrócić?

Znajdziesz całkowite przeciwieństwo? Jak będzie wyglądało lustrzane odbicie?

Przykład: To pole zostawię specjalnie puste, może masz jakiś pomysł? Podziel się nim w komentarzu!

9. Czy możesz to połączyć?

Możesz połączyć to z czymś zupełnie innym? Da się pokombinować i rozłożyć na czynniki pierwsze?

Przykład: Można go obudować, żeby był bardziej bezpieczny i było cieplej w ziemie

10. Czy możesz to przekształcić?

Możesz to zamienić w coś innego? Znaleźć inne zastosowanie?

Przykład: Rower może zasilać od razu akumulator, którym ładować będziemy w czasie jazdy telefon

 

Etap drugi

Po zamknięciu spisywania pomysłów nadchodzi czas na ich podsumowanie. To tutaj będziemy wybierać pomysły do dalszej pracy. Teraz zostaną odrzucone nietrafione, bądź oczywiste rozwiązania, które albo już są albo z jakiś innych przyczyn nie zostaną rozwinięte. Ważne jest tutaj to, aby nie oceniać żadnego pomysłu. Chodzi bardziej o to, że jeśli szukamy idealnego roweru miejskiego, to pomysł żeby miał dwa koła nie jet zbyt odkrywczy, ale zapewne w etapie pierwszym był bardzo ważny, bo pomógł ruszyć do przodu z innymi pomysłami.

Po wybraniu najważniejszych rzeczy możemy przejść do ich opracowania. Zazwyczaj uda się odnaleźć kilka ciekawych myśli, które warto rozwinąć i opracować bardziej szczegółowo. Może to zrobić oczywiście ta sama grupa, w ten czy inny sposób. Ale to już jest temat na zupełnie inny wpis.

Jakie są zasady burzy mózgów?

  1. Opracuj konkretne pytanie
  2. Przedstaw uczestnikom reguły
  3. Wybierz osobę (lub osoby), która będzie zapisywać wszystkie pomysły
  4. Wspólnie wymieńcie jak najwięcej sposobów rozwiązania
  5. Każdy pomysł jest dobry – zapisujcie je wszystkie bez wyjątku!
  6. Zachęcaj wszystkich do wzięcia udziału w dyskusji
  7. Podsumuj zadanie
  8. Opracuj wyniki – wybierz najlepsze rozwiązania

Podsumowanie

Burza mózgów to narzędzie bardzo skuteczne podczas szukania rozwiązania jakiegoś problemu. Można go wykorzystać niemal w każdej grupie. Działa w przypadku niemal każdego pytania i każdego problemu.

Jeśli tylko zaangażujemy grupę w szukania rozwiązania danego tematu, zostaniemy zadziwieni przez ilość oraz jakość pomysłów na twórcze rozwiązanie.

Pamiętajmy jednak, żeby burza mózgów nie była narzędziem samym dla siebie. Stosujmy ją jeśli zamierzamy również podjąć kolejne kroki, czyli rozwiązać rzeczywisty problem w twórczy sposób.

Jeśli posiadasz ciekawe przykłady użycia burzy mózgów, bądź masz jakiekolwiek pytania czy uwagi, koniecznie daj nam znać w komentarzu, bądź wyślij nam wiadomość.

Zobacz również

Pin It on Pinterest

Share This
Szukasz ciekawych zabaw z dziećmi?

Szukasz ciekawych zabaw z dziećmi?

Jeśli interesują Cię: najnowsze zabawy, zestawienia, artykuły, wiedza przydatna w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi.

Zapisz się do newslettera, aby regularnie otrzymywać od nas wartościową treść.

Dziękujemy za zostawienie maila